Aku berbisik dari ruang hati, aku berlagu dari kotak jiwa, aku meriwayat dari lembar sejarah, aku berpesan dari corong insan, aku berkasih dari naluri, aku merintih dari hujung doa, aku bukan sesiapa, cuma seorang insan yg mohon dicinta pada landas bahagia dan setia...aku sekadar Wanita , sebahagian tulang rusuk Adam, Yg dekat di jiwa untuk dicinta dan dekat dihati untuk dikasihi ....

Ikhtibar

Peliharalah Allah, nescaya Allah akan memeliharamu (al-hadis)
Maksudnya, selagi mana kita menjaga perintah Allah swt dengan menunaikan kewajipan kepadanya & menjauhi segala laranganNya. Maka, Dia berjanji akan menjaga kita.
Allah swt boleh jaga kita dengan pelbagai cara. Dia mampu jaga kita daripada segala bentuk mala petaka, tipu daya syaitan, fitnah dan sebagainya.
Namun persoalannya sekarang, sejauh mana kita sebagai hamba Allah dapat menunaikan hak-hakNya. Dan sekuat mana keyakinan kita kepada Allah, bahawasanya apabila kita taat perintah Allah, Allah akan menjaga kehidupan kita.
Pengajaran #2: Jangan kamu dekati zina (ayat Quran)
Umum mengetahui bahawa zina (persetubuhan sebelum nikah) adalah sesuatu yang diharamkan dalam Islam. Namun,menurut tafsir yang dibuat oleh para ulama’ berdasarkan ayat di atas, bukan zina sahaja yang diharamkan, malah, semua benda yang mendekati zina (membawa ke arah zina) adalah juga HARAM.
Oleh karena itu, ada ulama yang mengatakan, bahawa barangsiapa yang boleh menjaga empat hal ini (pintu masuknya tipudaya syaitan sebelum zina), maka bererti dia telah menyelamatkan agamanya:
  1. Al-Lahazhat (pandangan pertama),
  2. Al-Khatharat (keinginan yang melintas dalam fikiran),
  3. Al-Lafazhat (lidah dan ucapan),
  4. Al-Khathawat (langkah-langkah untuk sebuah perbuatan).
p/s :  HARAM hukumnya mencintai suami/isteri orang lain.  Malah dosa orang yg telah berkahwin tetapi masih melakukan maksiat, berganda banyakya...Subhanallah

Tiada ulasan: